Krossa tabun kring psykisk ohälsa!

Expressen har startat något som heter Våga berätta, där jag hade chansen att dela med mig av mina erfarenheter och min resa. För tillsammans kan vi krossa tabun kring psykisk ohälsa!
 
Klicka på bilden för att komma till min berättelse!
 
 



Att inte bli tagen på allvar

Många gånger märker jag inte av mitt funktionshinder, men ibland är det extra tydligt och då inte bli tagen på allvar i samma stund är inte enkelt.
Jag har sedan oktober 2014 varit arbetslös pga att mitt konktrakt på gick ut på arbetet jag jobbade, och de ville inte förlänga det pga att jag blev sjukskriven. Som tur var blev jag medlem dag 1 i a-kassan så fick iaf lite pengar därifrån, men kravet för att få a-kassa är att man är aktivt sökande och inskrive på arbetsförmedlingen.
 
Jag berättade redan dag 1 att jag har ett funktionshinder som gör att jag inte klarar av allt som alla andra klarar av, t.ex kan jag inte gå till en arbetsgivare spontant och lämna ett CV pga att jag har ett ganska socialt hinder vilket blir värre vid press.
 
Jag hade ett möte max i månaden, det pratades inte speciellt mycket och handledaren jag hade verkade inte alls ta hänsyn till mina problem och tillslut ställde hon så höga krav att hon inte tyckte att jag uppfyllde målen för att få vara inskriven längre.
 
Hon var en handledare som var specialiserad på funktionshinder men ändå ställde hon så pass höga krav och sket fullständigt i när jag sa att jag inte klarar av något. Utan hennes svar var då att det är så det är för alla. Det var lite som att hon försökte tvinga en person utan ben att hoppa häck. Men självklart när man har ett hinder som inte syns blir man inte tagen på allvar!
 
Jag blir så less, för jag vet att jag kan så mycket bara jag får den hjälp jag behöver. Men då skrev jag ut mig därifrån så sedan mars månad iår har jag inte varit inskriven. Söker jobb på egen hand, men det är svårt!
 
Hade verkligen hoppats på att jag skulle få börja studera till hösten, men idag fick jag reda på att jag inte kom in, vilket verkligen gjorde mig ledsen då jag hade sett fram emot att få börja studera igen!



"Välkommen till ...... du pratar med"

Hur många gånger har du skrikit och svurit på personer på kundtjänst? Har det slagit dig att personen i andra änden gör allt för att kunden ska bli nöjd, samtidigt tänka på att samtalet inte ska bli allt för långt, samtidigt bläddra kring bland 10tal olika system i datorn samtidigt som denne också ska försöka vara så trevlig som möjligt.
 
I ungefär 7 månader satt jag i andra änden och tog emot samtal från kunder som hade frågor kring fakturor, problem med sina tjänster eller ville köpa en tjänst. Det var många gånger man blev kallad diverse olika saker och det var många gånger personer som ringde in skrek i telefonen. Man blir tillsagd under utbildingen att man ska försöka att inte ta åt sig när det ringer in arga kunder. Men det är lättare sagt än gjort.
 
Första gången jag satt på telefonen, kunde inte allt än och var väl långsammare än dom som jobbat ett tag. Fick en kund som var så elak och arg att efter samtalet började jag gråta och kunde verkligen inte sluta. Med all press man har på sig, vara trevlig, system som inte alltid ville samarbeta, kunder som ringt till fel avdelning så man måste koppla dom, fakturor som kunderna inte är nöjda med, det är inte lätt men personer som ringer in tror att personen som svarar ska kunna se allt på en gång. Men personen som svarar har flera olika system och det är inte alltid lätt att förstå alla gånger vad det är kunden verkligen ringer in om. 
 
Hur många gånger har du börjat samtalet med kundtjäntmedarbetaren med att klaga på den långa telefonkön? Kötiden är ingenting kundtjänstmedarbetaren kan ändra på utan när det ringer många är det bara att lösa kunderna så snabbt man kan och göra efterarbetet effektivt så man kan ta nästa samtal. Så tänk på det nästa gång, dom arbetar för fullt och kötiden beror inte på arbetarna.
 
Som kundtjänsmedarbetare är du ansiktet utåt för företaget och gör verkligen det yttersta för att göra kunderna så nöjda som möjligt. Tänk på det nästa gång, skrik inte, var inte otrevlig, det är oftast inte personen i andra änden som har gjort att du är missnöjd eller arg, men det är oftast dom som får ta all skit. Tänk på att dom faktiskt också är människor som har känslor. Var trevlig och tydlig med vad du vill, stressa inte och klaga inte om du fick sitta i kö, dom jobbar på så snabbt dom kan.