"Välkommen till ...... du pratar med"

Hur många gånger har du skrikit och svurit på personer på kundtjänst? Har det slagit dig att personen i andra änden gör allt för att kunden ska bli nöjd, samtidigt tänka på att samtalet inte ska bli allt för långt, samtidigt bläddra kring bland 10tal olika system i datorn samtidigt som denne också ska försöka vara så trevlig som möjligt.
 
I ungefär 7 månader satt jag i andra änden och tog emot samtal från kunder som hade frågor kring fakturor, problem med sina tjänster eller ville köpa en tjänst. Det var många gånger man blev kallad diverse olika saker och det var många gånger personer som ringde in skrek i telefonen. Man blir tillsagd under utbildingen att man ska försöka att inte ta åt sig när det ringer in arga kunder. Men det är lättare sagt än gjort.
 
Första gången jag satt på telefonen, kunde inte allt än och var väl långsammare än dom som jobbat ett tag. Fick en kund som var så elak och arg att efter samtalet började jag gråta och kunde verkligen inte sluta. Med all press man har på sig, vara trevlig, system som inte alltid ville samarbeta, kunder som ringt till fel avdelning så man måste koppla dom, fakturor som kunderna inte är nöjda med, det är inte lätt men personer som ringer in tror att personen som svarar ska kunna se allt på en gång. Men personen som svarar har flera olika system och det är inte alltid lätt att förstå alla gånger vad det är kunden verkligen ringer in om. 
 
Hur många gånger har du börjat samtalet med kundtjäntmedarbetaren med att klaga på den långa telefonkön? Kötiden är ingenting kundtjänstmedarbetaren kan ändra på utan när det ringer många är det bara att lösa kunderna så snabbt man kan och göra efterarbetet effektivt så man kan ta nästa samtal. Så tänk på det nästa gång, dom arbetar för fullt och kötiden beror inte på arbetarna.
 
Som kundtjänsmedarbetare är du ansiktet utåt för företaget och gör verkligen det yttersta för att göra kunderna så nöjda som möjligt. Tänk på det nästa gång, skrik inte, var inte otrevlig, det är oftast inte personen i andra änden som har gjort att du är missnöjd eller arg, men det är oftast dom som får ta all skit. Tänk på att dom faktiskt också är människor som har känslor. Var trevlig och tydlig med vad du vill, stressa inte och klaga inte om du fick sitta i kö, dom jobbar på så snabbt dom kan. 


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: